SEJIDI ŠEJH SUAD

Dobrodošli na moj blog

15.11.2008.

SJECANJE NA UMRLE IBADETOM ~ 2 ~ DIO : JETMIS BIN TEVHID.

           Jetmis bin tevhid je nafila,dodatni dobrovoljni ibadet, ustaljen davno, vremenom potisnut, ali se ipak zadrzao i do danasnjih dana. Ranije je ova nafila mnogo vise obavljana u narodu, posebno cesto ucile su ga stare bule a ucio se i u naksibendijskim tekijama. I danas se povremeno uprilici, najcesce u Sarajevu, a i drugdje, ali cesto u izmjenjenoj, pogresnoj formi. Naime naj cesce bule uce na veliki tespih od 1000 zrna esmu La illahe illallah. Prelaskom cijelog tespiha, prakticno je svaki ucesnik proucio po 1000 puta ovu Esmu. Ovo bi se prije mogao nazvat Bin tevhid, ( bin ~ hiljada ).

           Jetmis bin tevhid znaci prouciti 70.000 puta Lailahe~il~lallah. Da bi zaista bio proucen kako treba i brojcano tacno, ucaci su ozbiljni, stariji ljudi, a tevhid vodi neko ko ima "izun", dozvolu. To nije neka sluzbena dozvola, nego odabir pouzdane, pobozne licnosti mutekije, pa radi toga vrlo cesto i ucenje i povjeravano tekijama. Voditelj utvrdjuje tacan broj ucesnika tevhida, ucaca, i provjerava broj zrna u tespihu, posebno ako se prvi put uci na taj tesbih. Naime, nakon svakih 100 zrna tesbih moze imati granicnik i tada se kod ucenja on preskace. Ukoliko je 99 zrna do granicnika tada se i na granicnik kao na stoto zrno uci Esma. Da bi se proucilo 1000 puta Lailahe~illallah treba 18~19 minuta, sto znaci da bi pojedincu trebalo 21 do 22 sata da prouci tevhid. Normalno to se moze uciniti, ali u nekoliko navrata, dana. U djematu se to obavi jednokratno i mnogo brze. Vodic, zikra, tevhida uzima u halku 7, 14, ili 35 ucaca, i proracuna tacno koliko puta treba tesbih okrenuti. Tako na pr. ako sa njim ima ukupno 7 ucaca prouciti ce 10 tespiha, jer ako pomnozimo 7 ucaca x 1000 zrna x 10 tesbiha, to je tacno 70.000 puta proucena doticna Esma. Sa 10 ucaca okrenuti ce se tesbih 7 puta, a sa 35 ucaca 2 puta, sto je dosta rijedak slucaj. Za ucenje tevhida sa 7 ucaca treba nesto vise od 3 sata a sa 35 ucaca tek 45 minuta. U uvodnom dijelu tevhida uci se 33 ili 100 Istigfara a na koncu Asere Amenerresulu ako je hatma umrlom, a moze i drugo Asere. Nadalje se prouci Ihlas i dalje i na kraju dova. U tekijama se uci u sastavu tekijskog tevhida, zikra. Jetmis bin tevhid se uci obicno umrlom, zavjetno na neki murad, zelju ili kao dodatni ibadet, nafila. Izgovaranje je brzo, ritmicki, a ne melodijsko, horski jedno glasno, tako da se glas voditelja istice. Ovako izgovaranje nije usul nego prakticna stvar, ukoliko bi neki od ucaca se zabunio u protoku zrna ili ispustio tesbih,koncentrisuci se na ritam, on nece poremetiti broj, koji mora biti tacan. Programirati i uvesti ovaj Tevhid povremeno u jednoj sredini, ( mahali, djamiji ) u vrijeme kad nema drugih izuzetnih programa ( mukabela, mevluda ), znatno bi doprinijelo obogacenju vjerskog zivota u sredini i poboljsanju funkcije same djamije.

                          SADAKA  ZA  UMRLOG  ILI  FIDJA   ( OTKUP )

           

              Vremenom se u nasim krajevima uobicajila institucija FIDJA, sadake za umrlog. Kako ovaj fadilet kao ni druga nafila nisu strogi, obavezujuci propis, nisu za ovo ni uradjene fikhske propozicije kod nas, pa su se u vremenu i krajevima razvili razliciti oblici fidje. Ipak jedan oblik ove nafile zadrzao se najduze u Sarajevu. To je sadaka, otkup za propuste umrlog u dunjaluckom zivotu, ili kako su u narodu poznata kao "Velika i mala cageta". Ime je dobilo po tome sto je odredjeni novac, sadaka zamotavao u papir, cage, i davao se onom koji je bio potreban sadaku.

                Mala cageta, fidije, daju se prvih 7 dana od ukopa umrlog,racunaju od dana ukopa. Daje se 7 dana po 7 cageta. Vrijednost jednog cageta ( novac u cagetu ) je kao prosjecna sadaka i fitra te godine u minulom Ramazanu. Fidja se daje osobama kojim se  daje i sadekalfitr ( vitra ), onim kojim je potrebna pomoc. Treba paziti da je osoba cestita, pobozna i kojoj treba pomoci. Dnevno se daje 7 sadaka za raznih 7 osoba. Moze se i svih 7 sadaka dati jednoj osobi za jedan dan, ali za drugi dan drugoj, treci trecoj osobi itd., 7 dana uzastopice. Ponudjenoj osobi treba reci u kakvu se svrhu cage daje, jer ovaj moze i odbiti da primi sadaku.

                  Ova fidija se ne daje na pr. za svjetlo, vodu ili opravku djamije, jer ta zajednicka dobra koriste i osobe koje nisu potrbne sadaku, pa i nemaju pravo uzimati sadaku. Znaci trba je dati, kako se danas kaze, socijalno ugrozenim licima.Ne treba da zbunjuje izbor na slicnost"vitre" ocjenjivala prema psenici i hurmama. Sirok je pojam socijalne nevolje jer su danas cijene struje, vode, kirije i drugih daca takve da, mozda su isto takav belaj kao nekad u nekom vremanu glad i slicno.

                   Velika cageta daju se do godinu dana poslije smrti umrlog.

                    To je cesto iziskivala praksa, obzirom da treba vremena da se srede imovinsko pravne stvari iza umrlog. Da se prouci vasijet, oporuka, dogovore nasljednici oko mogucnosti davanja fidje i slicno. Prethodno nasljednici ili vasi muhtar, treba da prema serijatskim propisima izmire dugove umrlog prema ljudima.Takodjer u nasem drustvu i drustvene obaveze, krediti, zirantske garancije, komunalije, clanarine do smrti, pa tek onda pristupiti odredjivanju fidji ili velikih cageta. Broj fidji ovisi o imovinskom stanju umrlog, njegovoj oporuci, nasljednika i zakljucka za sta treba dati fidju, otkupninu za umrlog.

                    I ove se fidje daju osobama kojima se daje i sadakaifitr, s tim sto se sada moze jednoj osobi dati i veci broj cageta nego u prvom slucaju.

                    Zapostavlja se, pa i izgubila institucija vasijetname, a ranije se je u njima odredjivalo tacno za sta i koliko se treba fidja dati. Ustaljene su i mogu se shvatiti kao propis slijedece fidje:

               1) Iskati salat ( fidja za propusteni namaz )                   50 cageta

               2) Kefareti savm ( fidja za propusteni post )                  60 cageta

               3) Hukjuki ibadullah ( obaveza prema ljudima )           10 cageta

               4) Kefareti jemin ( krive zakletve )                                10 cageta

               5) Hukuki behaim ( obaveza prema zivotinjama )          5  cageta

               6) Hukuki djiran ( obaveze prema komsijama )              5 cageta

               7)Hukuki validejn ( obaveza prema roditeljima )           10 cageta

               8) Hukuki zevdjejn ( obaveza prema bracnom drugu )  10 cageta

               9) Ostali vadjibi ( nepoznati i intimni nesvjesni grijesi i propusti )

                                                                                                      20 cageta.

                Izvrsitelji testamenta ili oni koji se brinu o djenazi, ako nije ostavio testament, sami ce poznavajuci umrlog odredit za koji od pobrojanih propusta treba dati fidju. Na pr. za umrlog koji nije bio ozenjen, ne treba davati Hukjuki zevdjejn.

              O iskati salatu odnosno, o ovim otkupima opsirnije je napisao H. Mehmed ef. Handjic u EL Hidaji godina VI broj 5 strana 109~116 pod naslovom "O iskati salatu".

                                          KURBAN  UMRLOM

              Ovaj oblik sadake jos uvijek se je zadrzao kod naseg svijeta. Mozda i zato sto je ovo jednostavan, materijaliziran oblik ( pa posto je nasem covjeku lakse djamiju izgraditi nego u njoj klanjati ) nije se sasvim izgubio kod savremenog muslimanskog svijeta.

               Ova nafila, osim da kurban treba cio podijeliti, nije detaljno objasnjena. Medjutim sljedeca se zna:

               a) Kurban umrlom moze biti po oporuci ili bez oporuke. Nadalje moze biti od sredstava umrlog ili nekog drugog koji po svojoj zelji kolje kurban.

                b) Ako umrli usmeno ili pismeno ostavio da mu se kolje kurban i naravno ostavio sredstva kurban se cio podijeli, tako da "kuca ni izvrsioci oporuke ne uzima nista za sebe.

                c) Ako se nasljednici dogovore da iz zaostavstine zakolju makar prvi Bajram po smrti kurban i tada se svo meso podijeli, kao i kurbanska koza.

                 Ovo ovisno o srdstvima moze biti ili samo za prvi Bajram ili stalno, slucaj nekih vakifa hair sahibija.

                 d) Ako se kurban umrlom kolje sredstvima porodice, nijet se cini kao kod klanja umrlom, a za ukucane se ostavlja 1/3 kurbanskog mesa.

                  Nekada se u imucnijim kucama klao kurban za umrlog odmah, po obavljenoj djenazi. Kurbansko meso se u cjelosti dijelilo, iako se kurban nabavio od sredstava porodice. Dijelio se je osobama kojima se dijeli i sadaka fitr. Ukoliko se u kuci umrlog zadese putnici iz daleka koji ce neko vrijeme tu ostati i hraniti se, tada se kurbansko meso moze trositi i u kuci na hranu musafira.

                                          KURBAN  NEZR

                Kurban nezr kolje se na iskljucivo tesku situaciju onoga koji se odluci na ovaj vid sadake. To je obicno teska bolest u kuci, neopravdano zatvoren ( uhapsen ) neko iz porodice, zelja da se iz zarobljenistva vrati vojnk i slicno tome.

                Kurban se zakolje u ime Allaha DJ.S., poklanja se Hz. Pejgamberu Muhammedu A.S., nanijeti se na odredjeni murad, zelju, a meso se kao i koza u potpunosti podijeli kao u gore navedenim slucajevima. Normalno da nijet ne mogu biti nekakvi dunjalucko~spekulantski, a iz vlastitog iskustva znam da je ovaj vid sadake izvanredno efektivan.

                Podvlacim, iz vlastitog iskustva, navest cu par recenica jos jedan vid sadake a to je:

                          SADAKA  OD  KOJE  SE  SEVAB  POKLANJA
                                
                          SEJH  EBU  GAJZ  HASASU  IZ  TUNISA

                 Motiv sadake su vec navedene zelje, potrebe ( hadjet ), a tehnika je slijedeca: od svake vrijednosti banknota izdvoji se jedan broj novcanica. Novac se ukupan postavi na sto, pomjesa rukom i zavezanih ociju zagrebe se novcanice i ostave na posebno mjesto, ne brojeci ih. Ne broji se ni preostali novac nego se pomjesa sa redovnim novcem koji se svakodnevno trosi.

                 Na taj nacin ne znamo koliki je iznos izdvojenog novca za sadaku. Kada "murad bude na mjestu", zelja ispunjena, tada se opet ne brojeci, izdvojena sadaka podijeli, kako se kod nas kaze "na mahal mjesto" odnosno da se onome za koga stvarno znamo da je izuzetno siromasan.

                 Prije samog izdvajanja novca za sadaku nijet se ucini da se sadaka izdvaja i da ce se podijeliti u ime Allaha DJ. Sanuhu za konkretan murad, hadjet, potrebu, a da se odricemo hajra od sadake u korist Sejh Ebu Gajza Hasasa k.s. iz Tunisa.

                 Obzirom da je i predratna, ratna, a posebno danasnja poslije ratna situacija, izuzetno teska, puna belaja i nevolja, smatrao sam svojom vjerskom duznoscu da kroz ovo ljude upoznam sa ova posljednja dva opisana nacina sadake, kako bi Gospodar svjetova preko njih pomogao ljudima koji ga se javno ni tajno nisu odrekli.

                  Kako sam vec naglasio o efikasnosti ovih vrsta sadake, imao sam priliku i ja i moji prijatelji, da se vise puta uvjerimo.

                                        HADZ  ZA  UMRLOG

                 

                    Obavljanje hadza preko drugog lica naziva se BEDELI HADZ. Bedela moze da salje zivi za sebe ako nemoze obaviti hadz a moze i za umrlog. Bedel hadz se salje za umrlog po oporuci umrlog koji za to odredio i sredstva, ili po dogovoru nasljednika, a iz sredstava umrlog prije podjele imetka tj. dok je jos imovina  na umrlom. U nase vrijeme koje je donijelo porast standarda ima slucajeva da djeca umrlog salju bedela od svojih sredstava iz pijeteta prema roditelju. Ta slobodna volja nije losa, a posebno ako je vezana ipak za dozu takvaluka ( poboznosti ). Ovo napominjem jer ta slobodna volja moze nekad biti i laka kao slucaj tri brata ( radnici u Njemackoj ), sa lakocom su udruzili sredstva za slanje bedela za umrlog oca koji se zna nije bas vidljivi djematlija.

                    Idealno bi bilo kada neko za sebe sam obavi  hadz, pa kasnije ako je jacih mogucnosti sam obavi bedeli hadz za umrlog oca ili majku. Ali Allah DJ. Sanuhu najbilje zna nijete po kojima sudi, nagradjuje i kaznjava.

                   

 

                                

     

               

                   

 

 

 

 

 

 

 

<< 11/2008 >>
nedponutosricetpetsub
01
02030405060708
09101112131415
16171819202122
23242526272829
30

MOJI LINKOVI

18. Sarajevske tekije

Sadrzaj postova :
1. Ilmihal za svakog muslimana i muslimanku
2. Hudba hazreti Alije
3. Islamska uljudnost
4. Prinsipi tolerancije u islamu
5. Podsjednik u kurbanu
6. Sjecanje na umrle ibadetom 1,2,3 dio
7. Muradi bismile
8. Ilahije
9. Dani u sedmici
10. Sest vidova vjerskog ekstremizma

Sadrzaj postova :
11. Zikr I Irsad 1.i 2. dio
12. Asure.
13. Rifaiski Tarikat u Sarajevu
14. Kijam zikr u Naksibendijskim tekijama
15. Bektasijski Tarikat u Sarajevu
16. Sve Mehdije do danas ili od Kerbele do danas 1. i 2. dio
17. Kako je u nasoj Bosni ?


MusicPlaylist
Music Playlist at MixPod.com


MOJI FAVORITI
F.C. Inter
DOWA.
FC BAYERN MÜNCHEN - BAVARCI
Tišina
BAYERN BETTING SERVICE
U šupak kosmosa smo upali.
Hijab.....moj život
*¤*Svjedok vremena...*¤*
الاسلام هو حياتي -Islam je moj zivot
Ne volim januar.
Kod Allaha s.w.t. jedina priznata vjera - Islam
Arsenal Football Club ♥
BintUlBosna
~ ~
LIVERPOOL FC
F.C Barcelona
I FiGhT BaCk
►§ ®ł©Y §◄
A nebo uvijek čeka jer nebo je kraj.
BH KORIDE
Moji ručni radovi
metalka_17
Hodnici mašte.. ♥
više...

BROJAČ POSJETA
35992

Powered by Blogger.ba