SEJJIDI SUAD MUTEKIJA

Posjetite moje blogove: 1. http://kuranjelijek.blogger.ba/; 2. https://sejjidisuadmutekija.blogspot.ba/

01.10.2010.

KIJAM ZIKIR U NAKSIBENDIJSKIM TEKIJAMA

Povremeno se polemise o kijam zikru u Naksibendijskim tekijama ili drukcije receno kod Naksija,mladzi i novopridosli prisustvuju i sjedecem i kijam zikru povremeno i znaju tako kako im jepredoceno. Zato nije na odmet da se nesto kaze i zna o porjeklu kijam zikra u Naksibendijskim tekijama; u tekijama ali ne i u usulu.

Vecina usula koje su uspostavili Pirovi t.j. osnivaci tarikata razradzeni su i ustrojeni kasnije od onih koji su Pirove naslijedili. Tako naprimjer Mevlaviski usul ustrojio je Mevlanin sin nasljednik Husamedin Celebi. To je cest slucaj i kod drugih tarikata.

Vremenom su se pojavili veliki sejhovi tako zvani PIRI SANI nisu pravi pirovi ni osnivaci novog tarikata ali su kao zamjenici pira ili prvi do pira ili prvi iza pira koji su imali pravo da djelomicno nesto mjenjaju u usulu uvodeci neke promjene. Tako su zaokruzivanjem programa usula ponekih Piri Sani sejhova nastala potkola tarikata.

U praosnovi Naksibendijski tarikat je poznat po zikru hafiji, najslicniji dasnjem potkolu Halidi. Ali ako poslusamo zikir u nekoliko Naksibendijskih tekija, u raznim krajevima uocit ce se razlike ne samo u melodici, nego i u redosljedu ucenja, sadrzaju, tertibu t.j. protokolu ponasanja i odnosa i mnogo cemu. to je vjerovatno posljedica stava pojedinih Piri sani sejhova u odredzenom kraju, zatim osnivaca potkola, ili pak prilagodjavanje sredini vremenu i okolnostima iz nekih razloga. Ovaj treci razlog je interesantan jer strogo postavljeno nema mijenjanja i prilagodjvanja usula.Nacelno je tako ali kako ce se kasnije vidjeti da se dinamici vremena i promjena ne moze pobjeci kako u zivotu tako i u vjerskom pa i tarikatskom zivotu.U ranija vremena u mnogim krajevima - gradovima posebno Turske carevine postojale su tekije svih ili bar vecina tarikata pa je pojedini sejh mogao sagledajuci licnost asika kandidata za tarikat mogao uputiti drugom sejhu. Na primjer : vatrenog asika uputi  bi rufaiskom sejhu, umjetnicku njeznu dusu Mevleviskom, starijeg a dobro poboznog t.j. vrlo strogog uputi bi Naksibendi Halidi i slicno. Ali vremenom opadanjem tu i tamo tarikata, zatim u manjm mjestima i nedostatku izbora doslo je  do izvjesnog mjesanja usula kroz solidarnost. Primjer je Turska.

Poslije zabrane rada tekija Kemalistickim reformama nakon duge pauze ozivljava tarikat pa dolazi do medjutarikatske saradnje, solidarnosti i uzajamnosti. Ako pogledamo Halveti dzerahi zikir sejh Muzafera r.a. ( snimak ) vidi se sema elemenat Mevleviskog kao i naj, idzra element Rufaiskog i ako je tekija i zikir zvanicno Halvetiski.

Iz ovoga se vidi da koliko god se bilo strogo u usulu ( sto se najcesce trazi i kazuje ), vrijeme sredina, kraj mogucnosti i razne nemogucnosti cine svoje.

Kako smo gore rekli u osnovi Naksibendijski usul je zikir hafij, a u razradi usula nema kijam zikra niti upotrbe instrumenata, a esme se uce dzehrijom dakle punim izgovorom na glas i u kalbiju se ponekad predje spontano bez najave. nas jedini Piri Sani sejh je Sejh Husein Baba Zukic iz  Vukeljica- Zivcici. On je uveo usul koji mi provodimo i razvio Naksibendijski tarkat danas najbrojniji u Bosni. Bilo je i ranije ovog tarikata recimo u Sarajevu, Skenderija tekija pa Gazilerska  tekija ali one su ugasene dok Naksibendijski tarikat danas iskljucivo u bazi Husein Babe Zukica.

U redovnom i prosirenom zikru koji je u halci- sjedeci, pored evrada uce se esme glasno, dzehrijom punim jezickim izgovorom. Za mubarek dane, te neke druge prilike po odrdbi sejha ili voditelja uci se na ismu Lailahe illalah 3 saalavats, izmedzu esmi durak ilahija, a na ismu Allah ( zakirdjija- lijep glas ) uci troje subhaneke : Subhaneke ma abednake hakka ibadetik, ja marufu ja mabudu Ja Allah ! Subhaneke ma abednake hakka zikrik ja ababudu ja marufu ja Allah ! Subhaneke ma abednake hakka marifetik ja mabudu ja marufu ja Allah !

Kijam zikir u Naksibendijskim tekijama pojavio se kasnije, po tri osnove. Po prvoj osnovi kijam zikir su za velike mubareke kao mevlud, asure, te posjetu rijetkih sejhova musafira obavljali teberuk t.j. pocasni sejhovi musafiri iz drugih tarikata. Recimo poslije mevluda i zikra koji obavi sejh tekije i pauze ili mozda vecere obavi bi i kijam zikir.

Druga je osnova ta sto su pojedini sejhovi druge tekije i tarikata takodje teberukom pocasno dali izun na kijam zikir za te takodze mubarek prilike sejhu doticne Naksibendijske tekije.

I treca osnova je ta sto je bilo sejhova koji su primili i drugi tarikat pokome su mogli obavljati kijam zikir. recimo Sejh Ruhi je bio Mevleviski sejh i sejh tekije ali je imao i izun na rufaiski tarikat i zikir. Ili recimo Sejh Omer ef. Bukurevic sejh tekije u  visokom imao je i kaderiski tarikat i izun ma da je u osnovi bio Naksibendijski sejh i sejh tekije.

U danasnjoj stvarnosti postoje voditelji koji su strogi izbjegavajuci i kijam zikir, i zakirluk u zikru i instrumente posebno. na drugoj strani imamo preforsiranu primjenu kijam zikra, uz ilahije pa i instrumente. Time se donekle gubi autenticnost izvornosti a zakirluk potiskuje ilahije bosanske koje su upravo upute u tarikat jer su ilahije tarikatski praktikum. Tesauf je pisan i to je teorija a tarikat praksa tesaufa, praksa se ne pise nego vrsi a ipak pisana praksa direktna upustva su samo ilahije.

Sumirajuci ovo kazivanje reklo bi se da je najbolja umjerena sredina. maksimalno trba cuvati usul a tolerisati povremeno i kijam zikir posebno radi mladzih obzirom na vrijeme sredinu i novije doba. Neko ce radi usula negirati faktor sredina, vrijeme generacija ali ono pokazuje svoje kazivali usul ili ne. kazemo tolerisati jer je samo PIRI SANI koga nema nadlezan vrsiti istinski korjenite promjene. Eto zasto smo i u pocetku rekli kijam zikir u Naksibendijskoj tekiji a ne i u USULU.

Postoji izreka  : " Kucaj uz kudum dok ti srce ne bude kudum ". Kome nije prokucalo do kasnijih godina neka mjesto u kijam halki ustupi mladjem kome ce mozda prokucati.

Priredio S.S.

SEJJIDI SUAD MUTEKIJA
<< 10/2010 >>
nedponutosricetpetsub
0102
03040506070809
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31

KONTAKT
Javite nam se putem E-mail adrese: sokak57@gmail.com ili putem privatne poruke.

Sadrzaj postova :
1. Ilmihal za svakog muslimana i muslimanku
2. Hudba hazreti Alije
3. Islamska uljudnost
4. Prinsipi tolerancije u islamu
5. Podsjednik u kurbanu
6. Sjecanje na umrle ibadetom 1,2,3 dio
7. Muradi bismile
8. Ilahije
9. Dani u sedmici
10. Sest vidova vjerskog ekstremizma

Sadrzaj postova :
11. Zikr I Irsad 1.i 2. dio
12. Asure.
13. Rifaiski Tarikat u Sarajevu
14. Kijam zikr u Naksibendijskim tekijama
15. Bektasijski Tarikat u Sarajevu
16. Sve Mehdije do danas ili od Kerbele do danas 1. i 2. dio
17. Kako je u nasoj Bosni ?


BROJAČ POSJETA
90958

Powered by Blogger.ba