SEJJIDI SUAD MUTEKIJA

Posjetite moje blogove: 1. http://kuranjelijek.blogger.ba/; 2. https://sejjidisuadmutekija.blogspot.ba/

05.10.2010.

BEKTASIJSKI TARIKAT U SARAJEVU

Tarikatskom centru u Sarajevu obratila se Jasna Semic prof. Dr. orijentalistike  Filozovskog fakulteta u Sarajevu sa molbom da joj se da matrijal i usluge za simpozi o Bektasijama organizovan na Sorboni u Parizu.

Sjetih se da je upravo 55 godina od smrti posljednjeg sejha bektasijskog tarikata u Sarajevu, pa sto to nebi bilo zabiljezeno i objelodanjeno i nasim ljudima kada se i Sorbona interesuje za istu temu.

Upravo to je svrha ovog pisanja mozda i bezkorisnog.

O ovom tarikatu se kod nas samo pricaju i prepricavaju price pune negativnog naboja, cemu i uzrok i knjiga Nur babe, koja je tendenciozno i politicko djelo mlado turske revolucije a opet siri auditorij i ne zna za postojanje knjige ,, Bektasije i njihova literatura "  od Besima bey - Atalaja, pjesme cuvenog Kodze Abdala, priznatog svjetskog knjizevnika uz Asik Junuza.

Crtaci topografskih i nautickih karata su bili bektasijske babe sto potvrdjuje i istorija vojne topografije.

Ovaj derviski red je najnerazvijeni od svih derviskih redova koji su egzistirali na tlu BiH. Bektasijski red se snazno razvio na prostorima Juzne Srbije,Kosova, Makedonije, i Albanije. Kako su drugi tarikatski redovi jacali i razvijali se, a opet i pod uticajem medresa i uleme, ovaj tarikatski red je porisnut jace nego li Rufaijski na margine tarikatskog zivota. U peroidu turske vladavine postojala je jedna Bektasijska tekija na prostoru Sarajeva i to Kantarimina tekija na At mejdanu, za one ne upucene to je na lijevoj obali Miljacke, park  kod Cumurija cuprije ( zeljeznicki most ).

Privrzenici toga reda bili su vecinom oficiri i cinovnici, a lokalno stanovnistvo je svoju pripadnost Bektasijskom tarikatu krilo bojeci se javnog prezira.

Tekiju je osnovao sejh Mehmed ef. Kantardzi ( Kantardzic ) koji je dosao iz Janina Epira i tu se nastanio. Nakon njegove smrti na poziciji sejha dosao je njegov zet Abdulah Ljutika. Poslije okupacije 1878 godine su se privrzenici razisli ( oficiri i cinovnici ) Abdulah Ljutika brzo umro. Vekili iza njega  su krace vrijeme odrzavali tekiju i drustvo. Po prici mog oca, pred smrt je naredio da se i domaci pripadnici reda razidju a da se njega ukopa kraj Miljacke navodno potrbuske, jer ce preko njega biti cesta.

Mezar mu se znao i otac mi je pokazao tacno mjesto mezara jer je kao dijete tu radio. Mezar je nestao 1913 godine kada se poplocavala Bascarsija a u isto vrijeme je pravljena i  dogradzvana kasarna i cesta na lijevoj strani Miljacke. domaci ihvani su jos u doba sejh Ljutike jednim dijelom a nakon njegove smrti i svi iselili u selo Turove kod Trnova gdje danas ima Begtasevic, porodica sa prezimenom. poslije toga Bektasije su pjedinacno, spontano poznate, a njihovi skupovi po usulu, nepoznati, ako su i postojali.

Vrijedno je i spomenuti i Bektasijskog babu dervis Mustafu Uzicanina. On je bio iz porodice Uzicana i o njemu sam mnogo slusao i od oca i od rahmetli Hafz.. Mehmeda ef. Saskina dervisa i vekila Naksibendijske tekije na Mlinima. On je mlad imao veliku ljubav prema jednoj djevojci, medzutim njegovi nisu imali razumjevanja za ljubav pa dervis Mustafa Uzicanin razocaran otisao u svijet. Bio je radnik na kopanju Sujetskog kanala i dugo je ostao daleko te vec kao star se vratio u sarajevo. Njega su uzimali kao zivi primjer prelaza ASKI MEDZAZIE u ASKI HAKIKI. Kad se vratio odrekao se nasljedstva jer nije htio nista materijalno.

Sa takvim stavom je bilo evidentno da mora imati nesto ,, kao tutora ,, a on je bio sejh Ruhija koji je bio od suda odredzen jer serijatski sud ne poznaje ideologiju ,, zivot bez materijalnog.

Sejh Ruhija je potpisao da je Mustafa normalan i da mu je opredjeljenje zivot bez dunjluka. Veliki poznavalac Ilmi havasa ali se nije time bavio nego je imao kafanu na Medresetu gdje je i stanovao. U njegovo doba zivio je i sejh Jusuf Jutika takodjer Bektasijski sejh. tako su se sejh Ruhija, Mustafa Uzicanin i sejh Jutika cinili trojku oko koje su seskupljali i mladji u drustvu.

Jutika je u kuci povremeno odrzavao  zikr,asure i mevlud ali u izvedbi sejh Ruhije.Svojih ihvana neznam da su imali jer je asure javno bilo po njihovom usulu. Uzicanin je rijedak primjer Bektasijskog askete jer je asketizam nije karaktristican za Bektasijski derviski red.Sva trojica su ukopni na Grlica brdu i na taj nacin cine komplet derviski mezara nad kojim se vrsi briga oko odrzavanja.

Treci poznati Bektasija post Osmanskog doba je sejh Mehmed Bakrsic zvani Finansija. To je ujedno i posljednji sejh Bektasijskog reda u Sarajevu.

On je rodzen u Solunu a zavrsio jenesto slicno danasnjim ekonomskim skolama a radio je kao sluzbenik carine. Premjesten u Sarajevo i tu je bio finansijski sluzbenik ali ozenivsi se Bosankom po dolasku Austrijske okupacije ostaje da radi u Sarajevu a Austrijskoj vlasti dobro dosao kao finansijski inspektor. Govorio je turski,francuski,njemacki,gecki, albanski i bosanski jezik. Bio je u rangu sejha jer je bio ozenjen i dosljedan vrsenju propisa javno pripadao i ogranku Celebijana za razliku od ogranka Babakjane kojem su pripadale Balkanske Bektasije. Otuda nije imao kontakt sa Bektasijama doseljenicima iz Albanije. 

Po prirodi vedar veliki saljivdzija, zabavljc u drustvu posebno postovan od drugih sejhova i tarikata. Mnogo je pomogao u radu drugih tekija. U kuci je odrzavao mevlude i asure po posebnom usulu. Mnogo je doprinjeo zblizavanju i medjutarikatskom jedinstvu jer je oko njega su se svi okupljali.

Koliko se zna imao je svega dvali ili tri svoja ihvana koji su primili Bektasijski usul ali njihov indenditet nije poznavao ni njegov rodzeni brat. Njegov sin je bio Kaderija.

Sejh Kadri Efendija je bio njegov gost u vrijeme dolaska u Sarajevo. Postoji i fotografija sejha Bakrsica. Umro je 5. septembra 1932 godine i ukopan je na Grlica Brdu kod sejha Jutike i Uzic anina. Mezar mu se zna ali nisani nisu bektasijski nego ulemanski sto se karakterizira kao greska nasljednika.

Medju doseljenim Albancima jos davno postoje Bektasije, medzutim to spada u periferno znanje jer su oni zatvoreni. Oni su balkansko - albanski ogranak. Babakjani, cije se babe ne zene, oni ovdje nemaqju babe jer uglavno potpadaju pod jurizdikciju Dzakovice a nesto manji broj i to u posljednje vrijeme Tetova.

Periferna saznanja su po asuretu i drugim ponasanjima.

Pomalo i nacionalno a posebno zbog poboznosti i naseg mentalitetskog karaktera nisu ukopljeni u siru javnost te se o njima malo zna. Jedan takav punkt je postojao  na Vratniku u ulici Sumbulusa ali to su bili samo skupovi i sijela.

Vidljivi tragovi egzistiranja Bektasijskog reda su nisani i siketa. Jedan nepoznati nisan je u Srednjem Hendeku, dva nisana na Grlica brdu vec spomenuti u tekstu, jedan bektasijski mezar u haremu Sumbul mahala dzamija a na Barama jedini Bektasijski nisan je Sefkije Jutike sina sejha Jusufa.

Od pisane gradje koju nalazimo u novije vrijeme pored Dr. Cehajica za internu upotrbu je Dr. Fehim nametak preveo jednu ilahiju i opisan ko je Pir sultan. Zem Zem je 1986 donio jedan clanak o Bektasijskom tarikatu ali ovaj put u pozitivnom svjetlu.

Povremeno se u tekijama moze cuti pokoja ilahija autora bektasije recimo : Deldi gjunul, Namaz klemek, Ipti daptan pa i katremi  su u Bektasijskom duhu i ako im je autor Naksibendija, cak i iz novijeg doba postoje spjevovi u duhu Bektasizma.

Citajuci ,, Atalaja,, Muderizovica neki Bektasijski nazori kada bi bili izuceni u novije vrijeme vjerovatno bi postali aktualni jer te elemente je donio savremeni zivot.

Ima zivih bektasija i danas ali kao pripadnik tarikata postujem Bektasijski princip konspiracije o zivima.....

S.S.

 

 

 

 

 

 

SEJJIDI SUAD MUTEKIJA
<< 10/2010 >>
nedponutosricetpetsub
0102
03040506070809
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31

KONTAKT
Javite nam se putem E-mail adrese: sokak57@gmail.com ili putem privatne poruke.

Sadrzaj postova :
1. Ilmihal za svakog muslimana i muslimanku
2. Hudba hazreti Alije
3. Islamska uljudnost
4. Prinsipi tolerancije u islamu
5. Podsjednik u kurbanu
6. Sjecanje na umrle ibadetom 1,2,3 dio
7. Muradi bismile
8. Ilahije
9. Dani u sedmici
10. Sest vidova vjerskog ekstremizma

Sadrzaj postova :
11. Zikr I Irsad 1.i 2. dio
12. Asure.
13. Rifaiski Tarikat u Sarajevu
14. Kijam zikr u Naksibendijskim tekijama
15. Bektasijski Tarikat u Sarajevu
16. Sve Mehdije do danas ili od Kerbele do danas 1. i 2. dio
17. Kako je u nasoj Bosni ?


BROJAČ POSJETA
90957

Powered by Blogger.ba