beats by dre cheap

A S U R E

MOTO: '' Mala judrekju kjulluhu la jutrkju kjulluhu ! --- Sto se ne moze u potpunosti ostvariti, ne treba u potpunosti ni odbaciti. ( Arap. poslov. )

ASURE; Je specificna poslastica manje poznata ali ipak ne zaboravljena, ali u novijem tempu zivota potisnuta.Rijetkost je i u tome sto se priprema jedan put godisnje.Po opstem izgledu bliska je kompotu ali nije kompot. Stariji svijet jos uvijek asuru naziva HASURE. Priprema se deseti dan mjeseca muharema u hidjretskoj godini pa otuda ima naziv asure od arapskog " asere " sto znaci deset.

          Nastalo je kao konkretizacija sjecanja na neke istorijske dogadzaje jos iz pred islamskog doba a najvise na tragicne dogadzaje 61 godine po hidzri to jest bitku na Kerbeli i pogibiju Hazreti Huseina r. a. Prezivjeli su nakon deset dana borbe, a mahom su to bile zene i djeca te ranjeni svu raspolozivu hranu stavili na gomilu i zajednicki uzimali. To je posebna tema ali cilj ovoga pisanja je tehnika spremanja asure. Vremenom kasnije usavrsen je oblik danasnjeg asureta kulinarskom vjestinom pa postoje vise varijanti,zavisno od kraja,vremena,mogucnosti formirane tradicije.

          Danas se asure priprema u tekijama, dosta i u kucama gdje su djelovali tarikati, pa i u u narodu istina samo kao oslastica sto govori o uticaju islama iz Turske i uticaju tarikata u narodu.Vrijeme je ovaj lijepi obicaj potisnulo nesto iz ekonomskih razloga,nesto nehatom,novijim tempom zivota. U kucama je samo formalno kao poslastica, dok je u tekijama vezano za odredzeni program.

         No i kao formalnost bolje je od potpunog gubljenja.

             O asuretu se skoro nikako nije pisalo. U jednom broju " Preporoda " kraci popularni clanak dao Ahmed Focak, u citanci za cetvrti razred osnovne skole iz 1936. godine jedan kraci clanak za djecu pod nazivom '' Asure, obicaj kod muslimana, T. Okic je prije rata da na radiu Beogradu jednu emisiju o asuretu, a u vakufnami Kocko Mehmed pase iz Mostara( vakufnama III H XV --- XVI ) vakif je pored oporuke dao i spisak artikala za asure.

            Asure je oporucio i Gazi Husref beg, pa je imaret Begove dzamije u Sarajevu propremao asure za sluzbenike dzamije a i za narod u glavnom siromasniji. Ovaj nazovimo obicaj donijeli su Turci sa islamom i uspostavljenjem pa uticajem tekijadok arapski nije privrzen ovoj tradiciji. Ovaj obicaj je toliko bio raspostrnjen da mi je otac pricao da da cijeli mjesec muharem trajalo pozivanje gosta na asure po kucama. Djelimicno sam to ija upamtioi donekle upoznao tu tehniku pripremanja,pa kroz ovaj opis zelio bih doprinjeti ocuvanju ove lijepe tradicije. Istina tehnicke znanosti se uce praksom ali treba biti spreman na pocetne neuspjehe, a za upoznavanje nije na odmet i ovaj teoretski opis.

       Vecina tradicija sa istoka ima svoju simboliku, cesto i alegoricno ( rumuzatsko ) znacenje pa tako i asure simbolizuje donekle JEDINSTVO svega razlicitoga, ravnotezu sklad i kontrast u na oko neskladu. Ovo je tumecenje racionalista no pravo znaju samo nosioci IMANA i oni koji OSJECAJU.

                                                                    * X* X * X *

             U sarajevskim tekijama i inace u Sarajevu sprema se asure tako zvano sarajevsko gdje dominira voce, a spremljeno je na corbast nacin. Na Kosovu na primjer  sprema se  sa vise zita veoma gusto i slatko. Na selima ranije imucniji domacini su spremali asure iskljucivo od svojih proizvoda, cak bi umjesto secera sladili asure medom ilicak pekmezom. Prije par godina Zavod za unapredzenje domacinstva interesovao za recept asure, koje bi nakon obavljivanja u nekom casopisu bilo popularno .

                                                                  * X * X * X *

            Pogresno je tumacenje da asure mora imati odredzen broj artikala. Asura nema ni jednog artikla zivotinjskog porijekla, samo biljnog. Broj 77, pa 72 su simbolicni, broj 61 aludira na 61 -vu godinu po hidzri, 12 koliko je bilo Ehli bejtskih imama, 10 koliko je 10 dana mjeseca Muharema, 7 simbolicni broj ( seb ijat ), 5 koliko kao asocijacija na Pendi Ali Abu. Broj artikala zavisi od mogucnosti, kraja, godisnjek doba, vremenskih uslova, pijacne ponude i tu nema nekog pravila. Zato ne treba radi broja artikala pokvariti kvalitet da se recimo artikli raspadnu, zamute masu ili ucine je zelatinoznom.Srazmjer kolicine artikala ovisi od kolicine koju spremamo, omjeri nisu jednaki ali ni jedan artikal ne smije dominirati kolicinski jer bi onda dominirao i kvalitetom, kao recimo bojom, gustocom, zelatinoznosci i sl. Iskustvo pokazuje da sto se sprema veca kolicina kvalitet je bolji slicno vojnickomgrahu koji bolji od onog spremljenog u kuci. Artikle je nekas tesko pa i skupo nabavljati. Asure je skupo ali i nije. Skupo je kad se jednokratno prd samo asure artikli nabavljaju. Ali ako se misli na asure kao sto je u mojoj kuci bio jedan sanduk koga smo popularno zvali asure nije skupo. Posto asure pada u vrijeme kada mozda nekih artikala nece biti u taj bi se sanduk ostavio kao usput povremeno nesto kao na primjer poklon peketic hurmi,smokava, sljiva, usput kupljeno, rijetko dobiveno,sezonski artikli. Zatim u svako doba godine ima i nekog sezonskog voca, zateceno nesto i u ostavi, neko ima nesto i u vlastitoj basti. U svakoj kuci uvijek ima pirinca, graha, jabuka i slicno. tako za samo asure nece biti tako skupo i nece prestavljati vanredni izdatak.

                                              PRIPREMANJE    ARTIKALA

               Artikli se svaki posebno operu, oljustre ako treba, i kuhaju pojedinacno. Suhi i zrnasti artikli kuhaju se kljucanjem do potpunog raskuhavanja. Artikli u glavnom voce sa vise sadrzaja vode kuhaju se pocetnim kljucanjem, ili samo ostave u kljucalu vodu ali bez kuhanja jer ce podlijegati kuhanju u sastavu kada budu izmjesani. To isto vazi i za svjeze voce. Tecni artikli se ne kuhaju posebno nego se daju direktno u sastav. To vazi i za artikle iz konzervi na pr. breskve, visnje,i sl. sto je danas lako nabaviti.

             Veoma raspadljivi artikli kao i oni iz konzervi koji su vec kuhani ne kuhaju se posebno jer bi se rasppali ili zamutili cio sastav nego se daju direktno u sastav, ( na pr. dinja, banana, i sl. ). Voda konzerviranog voca moze se dati u sastav ali ako ne daje dominirajucu boju. Ipak nije preporucljivo vodu iz konzerve dodati radi sadrzaja konzervansa. Kada se radi o vecim kolicinama asureta prakticno je dodati artikle na pojedinacno kuhanje po kucama, t. j. prijateljima, rodzacima i komsijama a centralno samo sastavljanja i dokuhavanja, te sladzenje. U kucama se angazuju djeca oko tih godisnjih poslova sto je i radno vaspitno. Secer za zasladzivanje ( jak rastvor ) priprema se kuhanjem secera u vodi. Jace gust rastvor jer ce ga kasnije razblaziti voda.

            Rastvor--- otopina secera --- a gdje treba da bude vece koncentracije jer ce doci do razblazivanja doci dodatkom vode. Iako pojedini artikli sadrze vlastiti secer, secera mora biti vise  jer ce pri ukuhavanju u sastavu dio vode ispariti te hladzenjem se dobiti zeljeni saharitet, t.j. slatkoca.

                                                                X   X    X

               Artikli pojedinacno kuhani stavljaju se u kazan ili vecu posudu tako da se na dno stavljaju prvo tvrdi artikli, zrnasti i oni koji su se morali duze kuhati a koji teze primaju--- upijaju secer. Voda iz prvog kuhanja se ne daje jer mogla bi dati boju, aromu ili da zamutiti sastav. Sve se to dodaje u rastvor secera koji se prvi uspe u posudu. Na kraju se doda voda. Kolicina vode je proizviljna, a neka takodze proizvoljna mjera je 1 : 1 zapreminski.

              Koliki je nivo kompletnog artikala u kazanu toliko u nivou zapreminski naspe i vode. Kompletna smjesa se kuha uz blago mjesanje u raznim pravcima na srednje jakoj vatri. Kuha se do slabog kljucanja.

              Ako se probnim uzorkom utvrdi mala slatkoca dodaje se rastvor secera ne secer direktno. Ako je slatkoca i gustoca velika dodaje se kljucala voda ne hladna. Skrob i puding se ne dodaju jer bi ucinili asure gustim i zelatinoznim. To se cini ako je asure veoma rijetko sa malo artikala.

                Na kraju se skine sa vatre, malo izmjesa i u istu se stavlja artikli koji se ne kuhaju ( vidi tabelu ) , a na kraju se dodaju pripremljeni skuhani ekstrakti mirisa ; Tarcin --- cimet kuhani a ne u prahu, karanfilici,ruzin mirisa, mirisa maline, vanilin veoma malo, kokosovo i rogacevo brasno bi zamutilo pa se stavlja samo malo kuhanog procjedzenog ekstrakta kokosa i rogaca. Ako bi se mirodzije kuhale i ranije dodale kuhanjem bi isparile jer etericna ulja isparavaju. Ako je masa nakon probnog uzorka veoma gusta i slatka razblazivanje se vrsi dodatkom kljucale vode ili kljucalog rastvora secera.

                Cijela masa treba da se potpuno ohladi.

                                                                       X * X *  X *

               Asure se " zvanicno " servira deseti dan muharema kada je i kalendarski, uvece nakon jacije namaza u zajednickoj sofri a ne individualno. Kao predjelo  obicno se uzima jedno ili najvise tri slana predjela. Sve to asocira na jednakost, skromnost i jedinstvo. Kod ove sofre uci se dova , salevati i posebna ilahija mersija prije jela. Ali ovo je protokol tekije. Na slican nacin isto se moze obaviti u kuci uz clanove porodice ili eventualno i goste. Inace se praktikuje uz jelo kao kompot, te pocastiti slucajne goste ili pozvane. Praksa je i da se podijeli t.j. kao sjet posalje rodzcima, prijateljima i komsijama slicno kurbanu. Na kraju treba imati u vidu i to da savremeni principi, principi ishrane preporocuju ovakvu vrstu jela. Znacajna je i kolicina kao i nutrivna vrijednost asure, ali je to stvar strucnjaka za ishranu. Slijedi proizvoljni primjer tabele, koju citalac moze prosiriti.

                                                                 TABELA

                                      najcesci artikala za asure

             oznake : V - veca kolicina ; S - srednja kolicina ; M - mala kolicina ; T - veoma mala kolicina ; t - tek u tragovima ; Z- zacin.

      1. ananas  : T - kolicina, kuha se malo,  2. jabuke ; V- kolicina, kuha se potpuno, 3. jagode : SM - kolicina, kuha se malo, 4. hurme : M - kolicina, kuha se potpuno, 5. grah bijeli : V - kolicina, kuha se potpuno, 6. grasak : T - kolicina, kuha se srednje. 7. drijen : S- kolicina , kuha se srednje. 8. dinja : T - kolicina , nekuha se ,daje se svjeza. 9. banana : MT - kolicina, ne kuha se , daje se svjeza. 10. badem : M - kolicina, kuha se potpuno, 11. borovnice : T- koloicina, kuha se malo. 12. breskva : M - kolicina, kuha se malo. 13. kajisija : M - kolicina, kuha semalo. 14. gersl -zito : V - kolicina, kuha se potpuno, 15. kikiriki : SM - kolicina, kuha se potpuno. 16. suhe kruske : V - kolicina, kuha se potpuno. 17. malina,kupina : SM - kolicina, kuha se malo. 18. orah,ljesnjik : SM-kolicina, kuha se potpuno. 19. med : t- samo malo, kuha se samo malo. 20. narandza,limun : SM - kolicina,kuha se srednje. 21. smokve : S - kolicina, kuha se srednje. 22. sljive suhe : V - kolicina, kuha se potpuno. 23. rogac  krseni : M - kolicina, kuha se potpuno. 24. soja leblebije : SM kolicina, kuha sepotpuno. 25.------. 26.-----. 27. secer : V -kolicina, kuha sepotpuno. 28. tarcin( cimet ) : t -kolicina,ekstraktni miris. 29. karanfilic : t- kolicina, ekstraktni miris. 30. vanilin secer : t- kolicina, ekstraktni miris. 31. suho grozdze : S - kolicina, kuha se srednje. 32. visnje : S - kolicina, kuha se srednje. 33. svjeze grozdze : S - kolicina, kuha se malo. ITD...

             CRTICE :

                            Ako se asure priprema u  kolektivnoj organizaciji na pr. dzamiji, nekom odboru ili tekiji finansiranje moze biti samo od dobrovoljnih priloga a nikako od zekjata, sadakaifitre,fidije ili sadake za umrlog. Asure je pomen na Ehli Bejt, a Ehli Bejt nije mogao primati zekjat i slicno pa po analogiji ni pomen na njih ne moze biti iz tih sredstava.

                                                                       ~~~ : ~~~

                                  Jos uvijek ima postovalaca asure koji poste deset, ili tri ili jedan do dva dana uz prvih deset dana mjeseca muharema.

                                                                      `~~~ : ~~~

                                   Do skoro je bilo u narodu elemenata apstinencije uz muharem kao ne piti vodu iz otvorene staklene case, izbjegavale se sale, veselja, izleti i slicno.

                                                                       ~~~ : ~~~

                                   Do skoro je bilo ljudi koji su kritikovali igranje loptom ( sutanje ), jer kazu da su tako sutali Hzt. Husejnovu glavu.

                                                                          ~~~ : ~~~

                                      Starije bule su za muharem organizovale tevhide, hatme i slicno mevludu recital o smrti Hazreti Fatime i Vefati Nebijj --- Hazreti Pejgambera. Nije se ucio mevlud jer je mevlud veselje.

                                                                           ~~~ : ~~~

                                         U krajevima uticaja Turaka i tarikata pa i kod nas nije uobicajno nadijeti ime djetetu Mervan, Jezid i Muavi.

                                                                            ~~~ : ~~~

                                           Losem covjeku mucitelju,ironicnom i pakosnom davao je narod pijetet '' jezid '' aludirajuci na Jezida sina Muavije koji je izazvao nemile dogadzaje. A jos gorem covjeku podmuklom i lukavom pa i opasnom davat je pijetet Jezidimurvan, alidirajuci na Jezida i Mervana. Mervan je bio gradonacelnik Medine u doba nemilih dogadzaja, podmukao, lukav politicar pun vizantijske ironije i podvala.

                                                                  ~~~ : ~~~

                                  Ovo nekoliko crtica je iz naroda, koji spontano osjeca istinu i pravdu.

                             

      

SEJJIDI SUAD MUTEKIJA
http://sejjidsuadmutekija.blogger.ba
22/12/2009 00:05